وبلاگ شخصی ستار خلیلی

بجای آنکه به تاریکی لعنت بفرستیم، یک شمع روشن کنیم

دانشگاه مالایا
ساعت ٤:۱٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٦/۱٤  کلمات کلیدی: دکترای مکاترونیک ، مکاترونیک دکترا ، دانشگاه مالایا ، university malaya

 

دانشگاه مالایا(مالزی)

(University Malaya)

دوره های کارشناسی ارشد و دکتری

 

برای کسب اطلاعات بیشر روی ادامه مطلب کلیک کنید


پدر روباتهای صنعتی درگذشت
ساعت ۱:٢٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٦/٦  کلمات کلیدی: مرد ربا ت جهان ، کاشف ربات ، مخترع ربات ، ربات بازویی

پدر روباتهای صنعتی و مخترع اولین بازوی روباتیک در خانه خود واقع در ویلتون کانکتیکات در سن 99 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، "جورج سی. دوول"، مخترع آمریکایی اولین بازوی روباتیک قابل برنامه ریزی در سن 99 سالگی در گذشت.

شاید "دوول" به اندازه "هنری فورد" (بنیانگذار شرکت فورد) معروف نباشد اما این مخترع اولین روبات صنعتی را که "یونیمیت" نام داشت ساخت.

پس از اینکه شرکت "جنرال موتورز" در 1961 در یکی از واحدهای صنعتی خود از این روبات استفاده کرد، این اختراع به یک قطب اصلی در صنایع خودروسازی تبدیل شد.

"دوول" در سال 1954 حق اختراع این بازوی روباتیک را به ثبت رساند. این ثبت اختراع به ساخت "یونیمیت" و بعدها تاسیس شرکت "یونیمیشن" (Unimation) ، اولین کارخانه سازنده روباتهای صنعتی منجر شد.

7سال بعد اولین نمونه تجاری "یونیمیت" در کارخانه جنرال موتورز نصب شد. این روبات قطعات فلزی را خودروها را می ساخت. در واقع "سی. دوول" با اختراع "یونیمیت" اولین تلاشهای جدی برای "اتوماسیون جهانی" را آغاز کرد.

براساس گزارش گیزمودو، از دیگر اختراعات "جورج سی. دوول" می توان به "دربازکن فوتوالکتریک فانتوم"، "بارکد خوان فوتوالکتریک"، "خشکشویی اتوماتیک"، "دستگاه ضبط مغناطیسی" و Speedy Weeny (سوسیس سرخ کن) اشاره کرد.

 


یادگیری هفت قانون بسیار عالی برای بهبود زبان انگلیسی
ساعت ۱:٤٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٦/۳  کلمات کلیدی: آموزش زبان اهر ، قوانین یاد گیری زبان انگلیسی ، دانشگاه زبان انگلیسی ، روش یاد گیری زبان

قانون اول : از خواندن کلمات به تنهایی پرهیز کنید و فقط عبارات را مطالعه کنید. "هرگز کلمات فردی را مطالعه نکنید هرگز هرگز هرگز ..... "

راه حل : زمانی که شما یک کلمه جدید را می بینید حتما تمام عبارتی که کلمه در آن است را بنویسید و زمانی که می خواهید آن را مرور کنید کل عبارت را مرور نمایید.

قانون دوم : هرگز گرامر انگلیسی را نخوانید

قانون سوم : مهمترین قانون این است که ابتدا گوش دهید

قانون چهارم : آهسته و عمیق خواندن خیلی بهتر از سریع و بی دقت خواندن است.شما باید انگیسی را عمیق بخوانید. ( عمیق خواندن = راحتتر صحبت کردن )

قانون پنجم : برای یادگیری گرامر داستان های کوتاه و جداب بخوانید.

استفاده کردن از داستان های کوتاه برای آموزش خودکار گرامر انگلیسی
استفاده کردن از داستان های کوتاه برای آموزش خودکار گرامر انگلیسی

شما باید گرامر را با گوش دادن به متون انگلیسی واقعی یاد بگیرید. در هنگام گوش دادن به زمان های جملات گذشته ، کامل ، حال ، آینده توجه کنید.

قانون ششم : اگر می خواهید همانند یک بومی انگلیسی صحبت کنید ، باید انگلیسی واقعی را یاد بگیرید که این کار با خواندن مجلات ، گوش دادن به رادیو ، مشاهده فیلم ، مقاله های صوتی و کتاب های صوتی میسر خواهد شد.

 

انگلیسی واقعی را یاد بگیرید نه انگلیسی در  کتب درسی
انگلیسی واقعی را یاد بگیرید نه انگلیسی در  کتب درسی

قانون هفتم : برای یادگیری ابتدا گوش دهید و سپس پاسخ دهید نه اینکه گوش دهید و تکرار کنید!

گوش دادن و پاسخ دادن به داستان های کوتاه می تواند مفید باشد و .....


رباتهای خانگی
ساعت ٢:٤۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٦/٢  کلمات کلیدی: رباتهای خانگی ، @ home ، مسابقات رباتیک ، خلیی رباتیک

مسابقات روبوکاپ در لیگ های متعدد و متنوعی برگزار می گردد تا هر کسی در هر لیگی که علاقه دارد شرکت نماید، رباتهای خانگی  لیگی است که به نسبت از لیگ های دیگر مسابقات Robocup جدیدتر است این لیگ در مراحل مختلفی برگزار می گردد و سالانه  قوانین آن سنگین تر می شود.


 

در مطلب مسابقات Robocup لیگ های این سری از مسابقات را معرفی نمودیم ، مسابقات روبوکاپ در لیگ های متعدد و متنوعی برگزار می گردد تا هر کسی در هر لیگی که علاقه دارد شرکت نماید.

 

رباتهای خانگی لیگی است که به نسبت از لیگ های دیگر مسابقات Robocup جدیدتر است این لیگ در مراحل مختلفی برگزار می شود  و سالانه قوانین آن سنگین تر می شود.

ولی کلیت آن شناخته شدن انسان توسط ربات و اطاعت از اوست، این که ربات شما، شما را از یک فرد غریبه تشخیص دهد و از فرامین شما اطاعت کند.

 

 

در مسابقات روبوکاپ که در کشور آمریکا – آتلانتا – دانشگاه جورجیا برگزار شد این لیگ دارای 3 مرحله بود:

در مرحله اول ربات انسان را تشخیص دهد و به دنبال او حرکت کند ، ربات نباید بیش از 1 متر از فرد فاصله داشته باشد. این فاصله ممکن است در مسابقات مختلف در سالهای گوناگون متفاوت باشد.

این پروسه چندان کار آسانی نبود زیرا برای رباتی که قدرت دیدن و تشخیص ندارد باید از پردازش تصویر استفاده می شد و این پردازش تصویر نمی توانست با امکانات و هزینه های دانشجویان خیلی پیچیده باشد و البته میزان اطلاعات آنها هم به اندازه کافی نبود.

ایده های مختلفی در پردازش تصویری که به صورت حرفه ای است وجود دارد مثلا یک ایده وجود دارد که:

5 نقطه از صورت در نظر گرفته می شود که می گویند این 5 نقطه در انسانهای مختلف متفاوت است و مانند اثر انگشت در هر فردی منحصر به فرد است و با توجه به آن پردازش صورت می گیرد اما در این مسابقات نیازی به پردازش صورت نبود و تنها کافی است جسمی در حال حرکت را تشخیص دهد شما برای طراحی این بخش چه ایده ای دارید؟

شما به ربات می گوئید : این جسم متحرک دارای گرما به شکل تقریبی یک بیضی است که یک چیزی شبیه یک دایره بر روی آن قرار دارد!!! منظور بدن و سر انسان است!

 

• ایده اول: اولین راهی که مطرح شد آن بود که از سنسور حرکتی استفاده شود یعنی ربات به دنبال هر چیز متحرکت حرکت نماید این راه آزمایش می شود ، ایده خوب و ساده ای است اما:

در صحنه مسابقه اگر هر جسم متحرک دیگری وجود داشته باشد ربات آن را با سوژه اصلی اشتباه می گیرد مثلا حضور تلویزیون روشن سبب می شود که ربات در کنار تلویزیون بماند!

• ایده دوم: دومین راه استفاده از سنسورهای گرمایی است به طور مثال ما هر وسیله ای را که دمای 25 درجه از خود ساطع می کرد را برای ربات تعریف کنیم که این موجود را دنبال کن قطعا به دنبال انسان موجود در صحنه به راه می افتد (توجه داشته باشید که در مرحله اول تنها یک فرد در محیط مسابقه وجود دارد و ربات فقط باید انسان را از بی جان تشخیص دهد و قرار نیست بین دو نفر یکی را انتخاب کند) این هم ایده خوبی است اما:

اگر در محیط مسابقه چیزی دما داشته باشد مثلا شفاژ یا وسیله گرمایشی دیگری باشد ربات به سمت آن رفته و آن را سوژه در نظر می گیرد

• ایده سوم: در ایده سوم دو ایده یک و دو را با هم ترکیب می کنیم و این گونه طراحی می کنیم که هر جسمی که دما دارد، (محدوده دمایی را می توانید تعریف کنید) که از دید ربات رنگ آن قرمز است ، و حرکت می کند و البته برای محکم شدن کار شکل تقریبی آن را هم به ربات می گوئیم از آنجایی که تعریف شکل را باید با اشکال هندسی ساده عنوان کنیم این گونه مطرح می کنیم که:

مسابقات رباتهای خانگی  @ home
 
 

 

 

 

 

 

این جسم متحرک دارای گرما به شکل تقریبی یک بیضی است که یک چیزی شبیه یک دایره بر روی آن قرار دارد!!! منظور بدن و سر انسان است!

 در این مسابقه فرد داوطلب که نباید از اعضاء تیم باشد ابتدا با جمله "Follow me" که در حقیقت جمله ای است که برای ربات تعریف شده که در پشت سر فرد حرکت کند شروع به حرکت کرده اما از آنجایی که تنها قرار است یک فرد در محیط باشد با نزدیک شدن داور به ربات مسیر را تغییر داده و فرد دیگر را تعقیب می کند. بنابر این این مرحله تکرار شد.

شما به ربات می گوئید : این جسم متحرک دارای گرما به شکل تقریبی یک بیضی است که یک چیزی شبیه یک دایره بر روی آن قرار دارد!!! منظور بدن و سر انسان است!

 

 

در اینجا مطرح کردن دو نکته را لازم می دانم

• نکته اول : آنکه این عکسهامتعلق به رقابت یکی از بهترین تیم های حاضر در مسابقه است که از الگوریتم مناسبی استفاده شده است.

 

• و نکته دوم :  آنکه متن فوق برای افراد مبتدی نوشته شده است و به صرف آشنایی است اگر شما فردی هستید که به صورت تخصصی در زمینه پردازش تصویر کار می کنید می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و به دست آوردن قوانین کامل به سایت Robocup.org مراجعه نمائید.

ادامه دارد...

 

 

منابع:

 Robocup.org/rules

 “A robot in every Home"  BY GRANT WOOD; ALL RIGHTS RESERVED BY THE ESTATE OF NAN WOOD GRAHAM; "LICENSED BY VAGA, NEW YORK, N.Y., AND SUPERSTOCK, INC.; MODIFIED BY KENN BROWN